Ο Ασθενής

Συγγραφέας: 
Φρίξος Δήμου, Απόφοιτος 1953

Οσο ζύγωνε το καράβι στην Κλαϊμπέτα, τόσο ο καιρός φορτσάριζε. Το «Κυκλαδική Δόξα» χόρευε στον τρελό ρυθμό του μανιασμένου γραίγου κι ο καπετάνιος, ενώ κρατιόταν από την κουπαστή για να μην χάσει την ισοροπία του, είπε φωναχτά, για να τον ακούσει ο γραμματικός, ο καπ. Απόστολος, πως δυστυχώς το ρεπόρτο των Ρώσων βγαίνει σωστό, κι αλίμονο σ’ αυτούς που θα μείνουν στη ράδα απόψε. Πριν όμως, καλά-καλά τελειώσει τη φράση του, παρουσιάστηκε ο μαρκονιστής, που με μισή φωνή ανέφερε πως σύμφωνα με υπηρεσιακό σήμα, που μόλις έλαβε απ’ τις λιμενικές αρχές, το λιμάνι "έκλεισε" λόγω κακοκαιρίας και τα πλοία ν’ αγκυροβολήσουν στη ράδα αναμένοντας τη βελτίωση των καιρικών συνθηκών. Συνιστάται στους πλοιάρχους να διατηρήσουν τις μηχανές σ’ ετοιμότητα, επειδή η ποιότητα του βυθού είναι κακή και υπάρχει κίνδυνος να ξεσύρουν οι άγκυρες.

Ο καπτα Φώτης, ο Καπετάνιος, έσφιξε τα χείλια του απ’ τα νεύρα κι έστειλε τον σκάπουλο να ειδοποιήσει τον πρώτο ν’ ανέβει στη γέφυρα.

Μόλις ο πάντα χαμογελαστός μαστρο Θωμάς μπήκε στην τιμονιέρα κι αντίκτρισε τ’ αγέλαστα πρόσωπα των άλλων δύο, κοίταξε ερωτηματικά τον Πλοίαρχο. Αυτός τότε του αξήγησε την κατάσταση και του σύστησε να μην σπάσει τις βάρδιες μετά την αγκυροβολία, και να διατηρήσει την μηχανή έτοιμη για κινήσεις.

Μ’ έκπληξη κι απορία είδανε τότε όλοι να εξαφανίζεται το χαμόγελο αλλά και το χρώμα απ’ το πρόσωπο του πρώτου μηχανικού και με αργές κινήσεις να σωριάζεται στον καναπέ της γεφύρας! Τρέξανε αμέσως κι οι δύο κοντά του, επειδή φοβήθηκαν καρδιακό επεισόδιο, αλλά, ευτυχώς, επρόκειτο για ελαφριά λιποθυμία.

Οταν τον συνεφέρανε, άρχισε να ψελλίζει πως δεν έχει πετρέλαιο κι αν μείνει το βαπόρι έξω, θ’ αναγκασθεί να σβήσει τα καζάνια.....

Ο καπ. Φώτης, συγκράτησε το θυμό του κι όσο πιο ήρεμα μπορούσε, τον ρώτησε: «Τι μας λες μαστρο Φωμά, σύμφωνα με τα υπόλοιπα απ’ την Κοπεγχάγη που μου έδωσες, το μπόνκερ επαρκεί και για παραμονή μιας βδομάδας, τουλάχιστον, στη ράδα».

Αυτός τότε, δικαιολογήθηκε πως τα υπόλοιπα είναι μεν σωστά, αλλά ήταν διασκορπισμένα σε πολλά τάνκια και λόγω της παλαότητος του δικτύου και της χαμηλής θερμοκρασίας, δεν μπορεί να τα συγκεντρώσει όλα σε σέτλιν τανκς.

Βέβαια, ήταν λογικά αυτά που έλεγε ο μηχανικός, αλλά η εργασία αυτή έπρεπε να είχε γίνει πριν αναχωρήσει το βαπόρι απ’ το τελευταίο λιμάνι.....

Ο υποπλοίαρχος πρότεινε να σαβουρώσουν το νούμερο τέσσερα αμπάρι αλλά αναρωτήθηκε πως θα βγάζανε τα νερά μετά αφού τ’ αμπάρι ήταν ακάθαρτο από κάρβουνο.

Ο Μαστρο Θωμάς πρότεινε να εξηγήσουν την κατάσταση στο Λιμενάρχη και να τον παρακαλέσουν να τους βάλει στο λιμάνι κατ’ εξαίρεση. Ο πλοίαρχος κοίταξε και τους δύο και μετά από μικρή σκέψη είπε: «Δεν υπάρχει άλλη λύση από το να μπούμε αμέσως, πριν σκοτεινιάσει, μέσα μόνοι μας. Πρόβλημα ναυσιπλοϊας δεν έχουμε. Το κανάλι, απ’ τα πολλά ταξείδια που έχουμε έλθει, το γνωρίζουμε πολύ καλά. Ετσι δεν είναι καπ. Απόστολε; Η ορατότητα είναι μέτρια βέβαια, αλλά δεν θα μας δυσκολέψει. Η φουρτούνα τέλος δεν θα μας επηρεάζει μόλις πιάσουμε τον δίαυλο. Το μόνο προβλημα είναι το..... τυπικο. Οτι δεν έχουμε άδεια εισόδου και πιλότο φυσικά. Αυτό όμως ξεπερνιέται μόνο όταν υπάρχει ανωτέρα βία. Παράδειγμα: Αμεση ανάγκη παροχής ιατρικής βοηθείας σε επιβαίνοντα.... π.χ. στον... πρώτο μηχανικό... Τι λες μαστρο Θωμά, δεν συμφωνείς;» Ο πρώτος συμφώνησε κουνώντας το κεφάλι του καταφατικά. Δεν μπορούσε να κάνει κι αλλιώς μετά τη γκάφα των καυσίμων και πήγε γραμμή στην καμπίνα του να ξαπλώσει στο κρεβάτι του... πόνου...

Ο καπ. Φώτης, στο μεταξύ, υπαγόρευσε ένα τηλεγράφημα προς το λιμεναρχείο που ζητούσε να επιτραπεί η άμεση είσοδος του πλοίου στο λιμάνι, χωρίς πλοηγό, γι’ αποβίβαση αρρώστου και τόνισε στον τηλεγραφητή να το διαβιβάσει μόνο όταν το καράβι έχει μπεί στο κανάλι, για να μην έχουν το χρόνο ν’ αρνηθούν... Ακόμη είπε στον ανθυποπλοίαρχο την ίδια στιγμή να σηκώσει το σήμα του διεθνούς κώδικα "W" , που σημαίνει "έχω ανάγκη ιατρικής βοήθειας".

Ο καπ. Απόστολος, Τόλης για τον καπετάνιο γιατί ήταν μια τάξη νεώτερός του στην Σχολή της Υδρας, είχε το χόμπι να ...τιμονεύει κι ήταν άριστος πηδαλιούχος φυσικά.

Το καράβι πήρε μια μεγάλη δεξιά στροφή και κατευθύνθηκε στο σημαντήρα εισόδου, με πορεία αυτή του καναλιού. Με νεύμα του καπετάνιου ανέλαβε το τιμόνι ο υποπλοίαρχος και το πλοίο, με διάφορες κινήσεις τις μηχανής, άρχισε τον διάπλου.

Ο ασυρματιστής, στο μεταξύ, ξεκίνησε την διαβίβαση του τηλεγραφήματος που κατάφερε να το τελειώσει, ο αθεόφοβος, μόνο όταν το πλοίο έφθασε στο λιμάνι. Το καράβι συνέχισε μέχρι τη λάντζα του λιμεναρχείου όπου, παρά τις αντίθετες οδηγίες των επιβαινόντων, αγκυροβόλησε κοντά της.

Ο καπετάνιος κατέβηκε στο σαλόνι να δεχθεί τις αρχές κι επακαλούθησε ο παρακάτω διάλογος με τον λιμενάρχη:

- Γιατί κύριε πλοίρχε αγνοήσατε το υπηρεσικό τηλεγράφημα των Λιθουανικών αρχών και καταπλεύσαρε χωρίς πλοηγό στο λιμάνι;

- Κύριε λιμενάρχα, είχα άμεση ανάγκη ιατρικής βοηθείας. Σας το ανέφερα με επείγον τηλεγράφημα, καθώς και με έπαρση του σήματος "W" και δεν πήρα καμμόια απάντηση. Τι έπρεπε να κάνω; Ν’ αφήσω τον ασθενή να παθάνει;

Τότε παρουσιάσθηκε ο γιατρός που πληροφόρησε τους ενδιαφερομένους ότι ο ασθενής πρέπει να διακομισθεί στο νοσοκομείο για εξετάσεις, γιατί είναι αδύνατη η διάγνωση και η θεραπεία στο πλοίο. Η περίπτωσή του πρέπει να είναι αρκετά σοβαρή γιατί παραπονιέται πως πονάει παντού. Ολοι φυσικά συμφώνησαν με τον γιατρό κι ο διάλογος συνεχίστηκε ως εξής:

- Μόλις αποβιβασθεί ο άρρωστος να αποπλύσετε χωρίς καθυστέρηση για τη ράδα.

- Μα φυσικά κύριε λιμενάρχα αλλά αφού επιβιβασθεί ο πλοηγός

- Δεν μπορώ να σας διαθέσω πλοηγό γιατί λόγω της κακοκαιρίας είναι αδύνατο, όπως γνωρίζετε, να αποβιβασθεί και να επιστρέψει, επομένως θα αναχωρήσετε όπως ήλθατε. Χωρίς πλοηγό.

- Διέπλευσα το κανάλι χωρίς πλοηγό λόγω ανωτέρας βίας. Για να σώσω έναν άνθρωπο. Τώρα ο ασθενής βρίσκεται στη φροντίδα του νοσοκομείου σας. Γιατί να διακινδυνεύσω;

Τελικά το καράβι παρέμεινε στο λιμάνι, πετρέλευσε, φόρτωσε το φορτίο του, πήρε εξιτήριο και επέστρεψε στο καράβι ο πρώτος μηχανικός, που του κολλήσανε το παρατσούκλι "ασθενής" και ξαναδιέπλευσε το κανάλι, με πιλότο αυτή τη φορά, για να τελειώσει το ταξείδι στην Κοπεγχάγη.

Φρίξος Δήμου ― (Απόφοιτος 1953).

Αριθ. πρωτ.: ΔΤ-1325

29 Ιουνίου 2016... περισσότερα

Αριθ. πρωτ.: ΔΤ-1324... περισσότερα

Αριθ. πρωτ.: ΔΤ-1323

14 Ιουνίου 2016

περισσότερα

Αριθ. πρωτ.: ΔΤ-1322

3 Ιουνίου 2016

Στο πλαίσιο των προγραμματισμένων διαλέξεων προς τους σπουδαστές... περισσότερα

Αριθ. πρωτ.: Λ-1480

12 ΜαΪου 2016

Aγαπητοί συνάδελφοι, μέλη και φίλοι της Λέσχης,

Κατόπιν... περισσότερα